Toen ik Gunzi net had bedacht had het precies dezelfde regels, maar was het bord veel groter (67 velden) en werden er veel meer stukken (2×17) gebruikt. In deze vorm bleek Gunzi erg moeilijk om te kunnen doorgronden. Bovendien was het onmogelijk om er een werkend computerprogramma voor te schrijven, aangezien de server meteen zou crashen wanneer die twee zetten vooruit zou proberen te rekenen. Wel had ik toen al een klein promotiefilmpje gemaakt bij het grote bord.
De toekomstige programmeur Ed en ik, spelen een van de eerste partijen Gunzi op het grote bord.
Al snel kwam het idee om het overzichtelijker te maken. Verkleinen dus.
Er bleken veel mogelijke vormen te zijn. Zolang het bord symmetrisch bleef, kon het spel op al die vormen worden gespeeld. De ideale verhouding tussen het aantal stukken en het aantal velden bleek ongeveer 1 op 1,9 te zijn.
De kleinst mogelijke vorm waarop nog goed gespeeld kon worden werd ons uitgangspunt.
Omdat het belangrijk is om een spel te kunnen reproduceren, heb ik de volgende notatievorm bedacht.
Het leuke is dat wanneer er ooit veel echte grootmeesters komen en het spel voor hen te simpel wordt, het bord eenvoudig vergroot kan worden. Dat kan zowel met twee verticale banen naast elkaar (+7 velden) of door zowel onder als boven één horizontale baan toe te voegen.(+10 velden)
Zo ontstaan twee nieuwe spellen die beiden weer hele verschillende speeltechnieken vereisen en beiden in ieder geval een stuk moeilijker zijn